tirsdag 11. mai 2010

Takløk

Takløk er både sjarmerende og vakre, synes jeg. Den finnes i mange varianter med ulike blad- og blomsterfarger. De fleste av mine takløk blomstrer i ulike rosa nyanser, men jeg har også en sort med nesten lys limegule blomster.

Takløk er en svært takknemlig staude i bergknappfamilien, og den tåler lange perioder med tørke. Passer derfor spesielt for oss som ofte glemmer å vanne.

En liten avlegger som ble satt i fjor
I min hage bruker jeg takløk i krukker og kar, men visste du at i riktig gamle dager ble de ofte dyrket på hustak for å beskytte mot brann.
Bilde er lånt fra nettet
Jeg anbefaler alle å prøve denne sjarmerende og takknemlige stauden, dog ikke på taket :-)

Lykke til!

 

7 kommentarer:

liven sa...

Takløk er kjempefine...og dekorative!!

grattis med vel overstått konfirmasjon :o)

Lappeline ♥ sa...

Disse var jo kjempe flotte.
Må ha meg noen slike.
Tusen takk for hyggelig kommentar , setter pris på det.

Ha en fin kveld
Klem

Mitt hvite hus sa...

Takløk er vakkkert.. og de finnes i mange variasjoner... og passer bra og glemmes litt med vann O=)

Håper du får en fin onsdag =)

klem

* Hege`s Cute N Cool Blog * sa...

Hei ♥

Gud så stilig med takløk da hehe aldri hørt om før jeg da..;))

Kjempeflott og herlig blogg , og kjempekoselig att du vil delta på min give away ♥

Ønsker dej en herlig dag frøken ♥

Klem :)))

Jill sa...

Dette er en blomst sompasser for meg :-)
Som glemmer å vanne...
Men hvordan liker sneglene denne flotte saken?
Hagen min er full av sånne slimete kryp :-(
Takk for mange koselige kommentarer hos meg!!
Det har vært travelt i det siste så jeg har ikke rukket rundt på alle de bloggene jeg ønsker.
Ønsker deg en riktig flotters helg og god 17.mai på mandag!!!!

MiaMaria sa...

Hejsan Monica!

Taklök är vackert......

HA nu en skön helg!
MiaMaria

Monica sa...

Min erfaringer er at takløk ikke er sneglenes førstevalg, men disse slimete krypene er jo ikke kjent for å være kresen... så at en takløk også smaker kan jeg ikke se bort fra.

Legg inn en kommentar

Koselige kommentarer mottas med takk

Related Posts with Thumbnails