torsdag 27. mai 2010

Sommerens søteste...



Jordbær hører sommeren til, men strikkejordbær kan vi kose oss med hele året! Disse søte små jordbærene
 fant jeg på bloggen Little Cotton Rabbit. Klikk inn på denne, her finnes utrolig mye søtt.

Da jeg begynte på disse hadde jeg tenkt at det kunne være sommerens søteste bokmerke, men jeg synes de gjorde seg som bordpynt også.

Jeg har brukt tynt bommulsgarn fra Stoff og Stil, og pinner nr. 3. Farvene jeg har brukt er ikke akkurat naturtro, stilken ser ut som den har lidd av lysmangel og bæret er rødt som om det er overmodent. Men, men i strikkeland der går allting an..

Har du lyst å prøve, finner du oppskrift på bloggen til Little Cotton Rabbit (se over for link). Sliter du som meg med å lese engelske strikkeoppskrifter kan du prøve min oppskrift.

Jordbær:
Legg opp 6 masker med rødt garn
1. pinn - strikk rett øk 3 masker =9 masker
2.pinn - strikk vrang
3. pinn - strikk rett øk 3 masker = 12 masker
4. pinn - strikk vrang
5. pinn -15. pinn fortsett med å øke tre hver rette pinn, og strikk vrang på vrangen til du har 30 masker
16. pinn - (vrang) 1 grønn, 4 rød - gjenta ut pinn
17. pinn(rett) 3 rød, "3 grønn, 2 rød" gjenta fra "til" ut pinnen
18. pinn (vrang) strikk grønt, kutt rød tråd
19. pinn (rett) fell 6 masker gjevnt fordel (strikk 2 r. sammen x6)
20. pinn 2 vrang sammen - repeter ut pinn =12 masker
21. pinn 2 rett sammen - repeter ut pinn =6 masker
22. pinn 2 vrang sammen - repeter ut pinn=3 masker
Disse tre maskene brukes videre til stilk. Strikk i ønsket lengde(mine er 23 cm), så økes det for å lage et lite blad:
Øk til 5 masker, strikk vrang tilbake. Øk deretter 2 masker på hver rette pinn til du har 11 masker. Da starter du å felle igjen. Fell til du ha fått en fin spiss på bladet - avslutt.
Sy sammen nesten hele bæret på vrangen, vreng- stapp i litt vatt og sy resten pent igjen på retten.

Blomst:
Legg opp 5 masker med hvit
1. pinn 1 maske løs av, strikk 3 rett, snu, la siste maske være ustrikket
2. pinn 3 vrang, snu, la siste maske være ustrikket
3. pinn 3 rett, snu, la siste maske være ustrikket
4. pinn 3 vrang, snu, la siste maske være ustrikket
5. pinn 4 rett
6. pinn 2 vrang sammen, 1 vrang, 2 vrang sammen =3 masker
7. pinn 1 rett, 2 sammen, ta første maske over =1 makse
Bruk denne masken og legg opp fire nye masker tot. 5 masker og begynn fra pinn 1 igjen.
Pinn 1-7 er ett blomsterblad, gjenta disse like mange ganger som blomsten skal ha blad.
For å avslutte blomsten: ta tråden gjennom den siste masken på pinnen sammen med midten av de andre kronbladene ( 2 sting pr. blad) Festes stramt. Sy en fransk knute, evt en knapp eller perle i midten og fest på
stilken.

Det ser gjerne ut som mye jobb, men jeg lover at dette var enkelt og greit å få til.


Nå skal vi kose oss med de ekte jordbærene på bildet, her er noen som synes de har ventet lenge nok. Skal du ta bilde av jordbærene??!! He, he...

Jordbærhilsen fra



17 kommentarer:

liven sa...

Åh så koselige disse var da!! Kjempesøte!!
Nydelige bilder har du også tatt Monica :o)

ha en fin kveld...og kos deg med jordbærene :o)

Elizabet Stilig hjem sa...

Så fin den er! Takker for oppskrift, men jeg må nok kjøpe de ferdig da jeg ikke er så flink til å strikke. Nydelige bilder du har tatt.
Ha en fortsatt fin kveld!
Klem Elizabet

Balke gård sa...

Å så nydelige, Monica!!! Du er da så flink, gurimalla, imponerende1 Tenk for en velkomst med slike jordbær ved bordet! Ha en super helg!

Martilie sa...

Å så søte! Nydelige som bordpynt -sommerlig og kjempekos!

Nyt kvelden!

Klem fra Tove

Christine Louise sa...

Wow, så utrolig lekkert :) Herlighet, nydelige bilder :)
Kjempe flink er du..

Takk for hilsen hos meg :)

Lappeline ♥ sa...

Disse var jo kjempe søte
og takker for oppskriften
Nydelige bilder

Ha en fin kveld

Klem

Mitt hvite hus sa...

Så nydelige jordbær du har strikket...skjønn bordpynt...

herlige bilder...

klem O=)

Elin | Draumesidene sa...

Så aldeles skjønne!!! Desse kunne GJERNE fått vere på mitt festpynta bord!

God natt,
ha ein vakker fredag!
Klem frå Elin :)

Karna sa...

Så skjønne de var, disse må jo bli en hit på årets sommerbord...kjempe søte!

Hege sa...

Så nydelig jordbær :) Hadde en bare kunne strikke.. hihi.. og jeg tror ikke dette er det første jeg skal prøve meg på heller..hihi..

Tusen takk for bursdagshilsen:)

Klem Hege

Anita fra hjerterommet sa...

så søte jordbær!! Flotte til strikk til søte små jenter også det der! Takk for oppskrift:)

Ha en strålende helg!

Klem fra anita

Camilla sa...

Så herlige! Og jeg som ikke kan strikke.. sukk..

Ønsker deg en fin helg.
Klem C.

Jannicke sa...

Skjønne de var!! :o) Nydelig å pynte et sommerbord med :o)

Ønsker deg en riktig fin helg!

Klem J.

Violetta sa...

Så koselig blogg! Fant deg inne hos Lobelia og måtte følge tråden tilbake :) Kjempekoselige jordbær! Grå på blad og stilk? Pytt...grått er IN og da må man følge trenden må vite ;-)

SNILLPIKE♥ sa...

Så søte jordbær du har strikket, sikkert et putlearbeid, men de ble knallsøte. Tusen takk for besøk og kommentar hos meg, alltid koselig å oppdage nye, flotte blogger. Kommer igjen her, veldig flott blogg du har.

Ønsker deg en strålende og solfyllt helg.

M sa...

Så koselig med heimespjøta jordbær!
Ønsker deg en fin ukestart,
klem, M

Tove sa...

Hei. Har har jeg ikke vært før. Så utrolig søte de jordbærene er. Tror jeg må prøve noen sånne.
Legger meg til som følger, det er så koselig her.
Ha en fin dag

Klem Tove

Legg inn en kommentar

Koselige kommentarer mottas med takk

Related Posts with Thumbnails